Mijn Oxxio

Oxxio had geen centrale plek op de website waar de klantgegevens weergegeven worden. Daarnaast moet alle wijzigingen van klantgegevens manueel verwerkt worden, wat hoge kosten met zich meebrengt. Door het ontbreken van een gedegen authenticatie proces was het niet mogelijk voor klanten om privacy-gevoelige informatie te delen, wegens het gevaar van hacken. Niet in de laatste plaats is dit belangrijk, omdat er achter de login van Mijn Oxxio verbruiksgegevens van stroom en gas van consumenten staan.


Verwachting van de opdrachtgever:

• Een veilige en persoonlijke cockpit waar klanten inloggen om hun gegevens online te bekijken en wijzigen (factuurinformatie, persoonlijke gegevens, financiële gegevens);
• Het integreren binnen Mijn Oxxio van de verbruiksgegevens van de klant die uit de slimme meter komen;
• Herbruikbare webservices die in zowel de mijn omgeving als in het call center gebruikt worden;
• Een veilig en goed bereikbaar platform.

Tam Tam voegt hieraan toe:
• Design op basis van 4 persona’s en scenario’s
• Gebruiker centraal plaatsen om grootste gebruiksvriendelijkheid te bereiken
• Web services bieden functionaliteiten voor nieuwe en bestaande klanten
• Verbeter de relatie met je bestaande klanten door toevoeging relevante services
• Vergroot de mogelijkheden voor cross-selling aan je huidige klanten

Tam Tam is een strategische partner voor Oxxio op het gebied van de online aanwezigheid. In het verleden stond vooral het binnenhalen van nieuwe klanten centraal. In het huidige project verschuift de focus daarbij naar het behoud van de bestaande klanten door het toevoegen van relevante services.

Binnen Mijn Oxxio krijgen klanten naast het beheren van hun persoonlijke contact en factuurgegevens ook inzicht in hun actuele energieverbruik. Verhuizingen en aanvragen van nieuwe producten worden via de bestelstatus gevolgd.


Respons opdrachtgever en zijn/haar doelgroep:

Mijn Oxxio is zeer positief ontvangen: meer dan 100.000 klanten hebben zich inmiddels ingeschreven. Dit overtrof ruimschoots de gestelde targets door Oxxio. Daarnaast neemt het aantal log-ins per week toe: wekelijks loggen zo’n 10.000 klanten in op de Mijn omgeving. 95% van de klanten geeft aan dat ze Oxxio niet meer telefonisch contacteren om hun persoonlijke gegevens te wijzigen. Oxxio scoort op dit moment als hoogste op het gebied van online functionaliteiten (bron: “Onderzoek websites energieleveranciers”, juni 2009 - DCE consultants).

Daarnaast heeft Oxxio door het systeem een fikse kostenbesparing gerealiseerd. Niet alleen door het automatiseren van processen, maar ook door afname van het postverkeer en callvolume in het contactcenter. De verwachting is dat de kostenbesparing in 2010 verder oploopt.

Tam Tam en Oxxio hebben onlangs een Dutch Interactive Award gewonnen voor "Beste Online Services".

Opdrachtgever
Oxxio
Doel
Oxxio had als doelstelling: 1. Verhogen van het service niveau en daarmee de klanttevredenheid, door zowel de klant als de medewerker meer controle te geven over de processen 2. Aansluiting bij nieuwe kanaalstrategie; het reduceren van de servicekosten door het terugdringen van verkeer naar het callcenter 3. Uitbreiden van het self-service kanaal ten behoeve van commerciële doeleinden
Doelgroep
Consument, medewerkers
Specialisme
Advies/Consultancy, Analytics, Applicaties & widgets, Corporate Websites, Development, E-commerce, Fullservice internet bureaus, Hosting/Streaming, Interaction design, Mobiele diensten/applicaties, Online campagnes, Online marketing, Online video, Project/Account, Social media, Vormgeving, Zoekmachine marketing
Techniek:
.NET, CSS, Javascript, XHTML, XML
Andere cases van Tam Tam
2010 - 2016 - Webguide.nl is een onderdeel van High Profile Locaties bv | Privacy statement | Eigendomsrechten
Hosting door Nines