KLM BlueBiz - Hoe je van een e-mailcontact een waardevolle relatie maakt

BlueBiz is het company loyalty programma van KLM gericht op het sme-segment. Het programma bestaat sinds 2005 en was toe aan een frisse wind. Een aanhoudende wind die in 2009 in een Gouden Emma Award resulteerde.

Met KLM BlueBiz kunnen bedrijven in het mkb-segment door aankoop van tickets de zogenoemde Blue credits verkrijgen. De Blue credits vertegenwoordigen de lokale munteenheid waardoor men met de credits weer tickets kan aanschaffen.

Het onderhouden van de relatie is bij BlueBiz gestoeld op de zogenoemde Life cycle waarbij voor ieder moment een passende e-mail wordt gestuurd. Van verjaardag tot verhuizing. Vanaf de start van het programma lagen er veertig e-mails voor op de plank maar vanaf 2008 groeit dat aantal gestaag om meer differentiatie mogelijk te maken.

Facts & Figures BlueBiz

Aantal leden 2009 36.000
Aantal landen 63
Aantal talen 11
Aantal actieve leden 2008 105 (indexeringscijfer)
Aantal actieve leden 2009 122
Kosten Blue Biz campagne € 2.777,78 per land
Kosten campagne per deelnemer € 4,86 bij 36.000 leden

Opdrachtgever
AirFrance - KLM
Merk
KLM
Doel
Doel van de totale lifecycle campagnes was niet het aantal leden te laten toenemen maar om de bestaande contacten te verbeteren, de database te optimaliseren en het aantal inactieven in het bestand weer actief te maken. Voor dat laatste werd een speciale campagne opgetuigd waarbij het inactieve lid werd gebeld en na werd gegaan waarom er weinig of niet met KLM werd gevlogen. Op deze manier werd een groei van het aantal actieve leden bereikt. Uitgedrukt in een indexeringscijfer steeg het aantal actieven in een jaar van 105 naar 122. Het is een ongoing proces; we blijven inactieven benaderen en we blijven nieuwe contactmomenten zoeken om op die momenten relevante mail te sturen. Dat is de les die marketeers kunnen leren; die database met klantgegevens kan altijd beter, uitgebreider en persoonlijker. Je moet iedere kans pakken die zich voordoet.
Doelgroep
Verantwoordelijke voor de inkoop van reizen
Specialisme
Actiesites, Analytics, E-mail marketing, Online campagnes
Techniek:
Javascript, PHP, XHTML, XML
Andere cases van CloseContact
2010 - 2016 - Webguide.nl is een onderdeel van High Profile Locaties bv | Privacy statement | Eigendomsrechten
Hosting door Nines